Radlická radiála vyžaduje restart a více ohledu na místní obyvatele

¨

Radlická radiála je dopravní stavba, která je zanesená v plánech více než 50 let. Za tu dobu se samozřejmě provoz na silnicích zněkolikanásobil. Tím spíše je potřebnost Radlické radiály zřejmá a pro obyvatele Prahy 5 životně důležitá.

Pokud by se však stavba realizovala podle stávajících představ, hrozí, že bude především sloužit jako dálniční přivaděč pro D5.

IPR Praha přišel s prognózou, že Radlická radiála, jak je momentálně navržená, zvýší automobilovou zátěž v Praze 5 o více než pětinu (21 %). To znamená o 33 tisíc projíždějících aut denně. Pro lepší představu, jen přes Barrandovský most denně projede 140 tisíc aut.

Odborníci z ČVUT už v únoru 2019 ve své studii varovali, že Radlická radiála může přinést dopravní kolaps v Praze 5. Také zdůrazňují, že vyžaduje zásadní přepracování.

Černý scénář ČVUT působí na první pohled možná extrémně, nicméně vychází ze stávající dopravní zátěže a počítá s jejím navýšením. S neúměrným nárůstem dopravní intenzity souvisí dva další problémy, řekla bych dokonce ohrožení životů zdejších obyvatel. Mluvím o nadměrném hluku a škodlivých zplodinách z výfuků aut.

Mezi vůbec nejohroženější lokality patří:

  • Botanica – Nové Butovice
  • Křižovatka Řeporyjská – u stanice metra Nové Butovice
  • Jinonické sídliště
  • Tyršova škola
  • Okolí Karlštejnské ulice (pokud nedojde k diskutovanému zrušení napojení ulice na radiálu)

To vše jsou lokality s vysokou koncentrací obyvatel, navíc je mezi nimi škola.

Pracovní skupiny expertů vedou dlouhodobě dialog s investorem stavby a řeší úpravu projektu. Podle různých informací se investor změnám nebrání, ale snaží se je přesunout do další etapy výstavby. A to je potenciální kámen úrazu.

Co když na další etapu nebudou peníze? Nebo se změní politická konstelace a nebude vůle se tím zabývat?

Myslím si, že bychom měli docílit toho, aby změny byly zaneseny do stávajícího projektu. Je sice zřejmé, že stavba bude dražší, ale bavíme se tu přece o desítkách tisíc obyvatel, jejichž každodenních životů se bude dotýkat. Navíc, procesně je také nesmyl, aby byla stavba rozdělena na dvě.

Pro případnou další etapu bude potřeba vést nové územní řízení. To se může táhnout a komplikovat.

Zadání na změny pro projektanty by mělo sledovat zejména dvě oblasti – snížení hlukové zátěže a emisí na možné minimum.

Jak toho docílit?

1. Zvětšit rozsah zakrytí radiály – zejména v prostoru Tyršovy školy nebo oblasti Botanica, kde se plánuje další obytná výstavba. Pokud k zakrytí nedojde, radikálně klesne cena pozemků v blízkosti plánované radiály. Pokud se však podaří protihluková opatření prosadit do realizace, naopak to pomůže pozemky v okolí budoucí radiály zhodnotit pro výstavbu komerčních či oddechových budov a areálů.

2. Zlepšit urbanistické řešení kolem radiály – více promyslet koexistenci radiály s navazujícími plochami pro bydlení a komerční využití

3. Klást větší důraz na zeleň v bezprostředním okolí radiály – uprostřed nebo na okrajích radiály vysázet keře a stromy, ale nebát se ani vybudování komunitního parku v prostorách pod dálnicí

Rozhodně by stálo za to využít takto komplexní a rozlehlé stavby i k dalším užitkovým funkcím. Napadá mě například instalace solárních panelů pro získání doplňkové energie.

Obrázek: Komunitní zahrada udrží život v lokalitě a vysázené stromy přispějí k lepšímu ovzduší. Solární panely přidají novou funkci.

Zásadní otázka však také je, jak to se stavbou Radlické radiály v nejbližší době bude. Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr totiž nepovažuje Radlickou radiálu za prioritu.

Pravda je, že než se kdokoli pustí do stavby Radlické radiály, musí být nejprve navýšena kapacita Barrandovského mostu. Ten už kapacitně přestává stíhat. Pokud by totiž došlo nejprve k zprovoznění Radlické radiály, ale nedošlo by k navýšení kapacity Barrandovského mostu, zkolabuje městský okruh od Heydrichovy zatáčky v Libni až po Lanový most na Jižní spojce. Ostatně, k tomuto přijali kolegové z KDU-ČSL na Praze 5 usnesení s apelem na Radu hlavního města Prahy, aby tuto skutečnost zohlednila.

Osobně si myslím, že musíme tlačit na realizaci stavby Radlické radiály ze všech možných úrovní, ale současně musíme dbát na to, aby její stavba pomohla zejména místním občanům, obyvatelům Prahy 5. Musíme trvat na změně projektu, dodržení posloupnosti, kdy bude nejprve navýšena kapacita Barrandovského mostu, a zapracování změn, které minimalizují zdravotní rizika pro zdejší obyvatele a zabrání devalvaci hodnoty navazujícího území.

Jedině potom bude mít její stavba smysl.

Inga Petryčka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

NEWSLETTER

Buďte v obraze!

Přihlašte si můj newsletter a já vám budu posílat to nejzajímavější z mého webu, aby vám už nic neuniklo. Stačí zadat e-mailovou adresu a stisknout tlačítko.